CD7

Konferencia és hanglemezek, 2. rész

még mindig egy kiállításhoz kapcsolódóan”

Valamikor, még az évtized elején elkezdtem dolgozni egy zenetörténeti vonatkozású magyar hanglemez-sorozat bemutatásán. A sorozat – akkor 8 lemezből állt, és célja a magyar dzsez {jazz} történetének összefoglaló bemutatása volt. Lassan haladtam a munkával, közben munaknélkülivé válva kissé elkopott a cikk megírásának fontossága a szememben! Főképp azért, mert ezek az irományaim honorárium lehetősége nélkül, olykor rendkívül sok munkával születtek meg, s a munkanélküliség által generált feleslegességérzés nem volt nagyon motiváló.

Aztán a Magyar Jazzkutatási Társaság lemezraktárának állománycsökkentése, felszámolása, a kiadványok végkiárusítása  okafogyottá tette szememben az – amúgy sem kész! – ismertetőmet. S idén megtörtént a csoda: az akkor töredékesen maradt sorozat folytatódott!

A Vendéglátóipari Múzeum az óbudai Krúdy-negyedben megrendezett dzseztémájú kiállításhoz kapcsolódó programok egyike könyv- és hanglemezbemutatót hirdetett 2016. április 21.-ére.

Cikkem első részében már szó volt Simon Géza Gábor  (továbbiakban: SGG is!) munkásságáról. Nos, az egykor elhalt sorozat (és a Magyar JazzKutatási Társaság mintegy 130-tételes sugárlemez-katalógusa, kiadványai!) az ő tevékenységét dícsérik.

Simon saját kutatómunkájának kezdetét 1965-re datálja. Bár én személyesen őt csak 1982 óta ismerem: elhiszem ezt neki. Közös munkánk a Sikondai dzseztáborokkal kezdődött 1984-ben, amelynek ő volt a művészeti vezetője, főszervezője. Ekkor már 2 könyv megírása volt a háta mögött, és a Magyar Jazz Diszkográfiája kiadása is komoly előkészületeknél tartott! E könyv végül háromszor került kiadásra egyre bővebb, vastagabb formában (1988., 1994., 2000.). Jómagam első cikkem megírását, vagy első zenei előadásomat SGG-nak kösznhetem (1984.)

Aztán Gonda János szervezésében többen megalakítottuk meg a Magyar Jazz Szövetséget 1991.-ben, majd ezen belül került sor a dzsezkutatással foglalkozó részleg létrehozására (többek között Turi Gábor, Simon Géza Gábor, Nemes Nagy Péter és jómagam résztvételével). 1992-ben, mikorra kinőtte a kutatás a M.J.Sz.-en belüli, szűkített mozgásteret, 10 fő (kutató, újságíró, zenész és szervező) megalapította az önálló Magyar JazzKutatási Társaságot. Természetesen Simon Géza Gábort bíztuk meg a vezetésével. Azok az idők persze mozgalmasnak számítottak, hisz országosan 5, a dzsez műfaját is zászlójára tűző zenei szövetség alakult, nagyjából egyidőben. Közülük csak azok működtek hosszabb ideig, akiknek sikerült egy karizmatikus vezetőt és szervezőt kiállítani (MJKT,  Kecskeméti Jazz Alapítvány, illetve a Magyar BluesTársaság), vagy amelyik betagozódott valamely hivatalos szervezetbe (pl. a Zeneművészek SzövetségébeMJSz).

Ezekről is szó esett azon a könyv- és lemezbemutató sajtókonferencián, emlyet 2016. április 21.én tartottak a Kulteában.

Simon Géza Gábor a sajtótájékoztatón

Simon Géza Gábor a sajtótájékoztatón

  • idáig jutottam májusban a 2. beszámolómban, amikor kiderült, hogy a sugárlemezeket megfelelő minőségben, távkapcsolóm tönkremenetele miatt NEM tudom neghallgatni! Számítógépen pedig kissé gyengécske hangot tudok csak produkálni! Vagy kell 10 méter zsinór a rendszereimet összkötni! Lett zsinór is, és a távkapsoló is működik már, de csak június közepére jutottam a meghallgatás végére! Ekkortól folytattam a cikket! –

Tehát itt van két lemez, melyek tematikailag összetartoznak, melyek egy zenetörténeti kiadványsorozat részét képezik, s amelyeken a hallgatandó zene kitűnő! A lemezek ismertetéséhez viszont ismernünk kell a teljes sorozat tervét –  legalább nagy vonalakban!

Simon Géza, a lemezsorozat elindítója, kiagyalója és szerkesztője 18-lemezes összefoglalást tervezett el a magyar dzsez történetéből! A sorozatból a kiadó aktív működése alatt – a 2011. évvel bezárólag! – megjelent 8. Ezek:

CD 1: Ragtime in Hungary

CD 2: Dixieland in Hungary

CD 3-4: Swing in Hungary

CD 5-6: Jazzhungarians around the world

CD8

CD 9-10: Early modern jazz in Hungary

Ezek típus\sorozatborítóval készült, normáltokos kiadványok voltak, részletes lemezadatokkal, a szereplő zenészek  – amennyiben ismertek voltak! – megnevezésével. Normál üzleti forgalomra tervezve. Minden lemezhez Simon Géza Gábor rövid tanulmánya tartozott.

Aztán 2013. elején a MJKT végkiárusítással felszámolta a lemezraktára nagy részét. Azóta „csak” könyvek kiadásáról hallhattunk! Persze, az élet azért itt nem állt meg! Simon Géza ismerői, barátai tudták azt, hogy amit ő elkezd, az egyszer – előbb vagy utóbb! – megvalósul. Tehát jogosan adódott a kérdés: mi van a sorozat többi részével; elsősorban a CD-sorozat 7. és 8. darabjával, aminek már régen ki kellett volna jönnie?! Nos, e kiadvány sajtóbemutatójáról szól a cikkem második része! Megjelent, itt van! A sorozathoz tartozik, de mégis egészen más!

Ami rögtön feltűnik a Hungarian composers in jazz {Magyar zeneszerzők a dzezben}-lemezeken:

  • a két különállól album NEM a már elfogadottnak tartott tok formában van, hanem vékonytok a csomagolása (amibe például az írható sugárlemezek egy részét rakják).
  • a kísérőfüzet a szokásos és alapos lemezadatok mellett NEM tartalmaz egy szöveges leírást, rövid Simon-tanulmányt, ismertetőt!
  • a lemezborító elejére nagy betűkkel rányomtatták: NEM ELADÁSRA! (bár mindezt angolul, tehát a magyar hallgatókra – talán?! – ez nem is vonatkozhat!)

Mint a tájékoztatón SGG elmondta: a lemezek eredetileg nem így, és nem ezekkel a számokkal voltak eltervezve, de az amerika-központú jogdíjszervezet hazánkra is rányomta a maga szabályait, azaz meghosszabbította az általános jogvédelmet! Így a felvételek olyan lehetelen jogdíjfeltételekkel – azaz egy kis kiadó részére megoldhatatlanul drágán! – lettek volna kiadhatóak (de néha még úgy sem!), ami miatt át kellett a műsort szerkeszteni! S innentől a lemez címe sem fedi már pontosan a tartalmat! A felvételek hiánygazdálkodása az  eredeti tanulmány létét is megkérdőjelezte – „felesleges olyan zenékre hivatkozni egy lemezismertetőben, amelyek  nem szerepelhetnek a felvételek között!”- , ezért az inkább elmaradt! S most nem lehet elégszer hivatkozni a kultúrgyarmatosítók azon üzelmeire, mellyel például meg tudják akadályozni a nemzeti iskolák teljes bemutatását a hivatalos jogdíjformulákra hivatkozva!

Itt van tehát egy összefoglaló kiadvány, melyeken néhány nemzetközileg is jegyzett, nagy névvel is találkozhat a hallgató az 1928-2015 között készült 33 felvétel némelyikén! Lehetne ódzkodni, hiányokat emlegetni, de az adott lehetőségek között ez egy korrekt válogatás, melyen SOK nagyszerű muzsikus játékát, sok jó számot hallhatunk! Szerzőként Liszt Ferenc, Hubay Jenő, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Binder Károly, Márkus Afréd, Borbély Mihály, Ábrahám Pál, Lajtai Lajos, Vértes László, Kozma József, Huszka Jenő, Kálmán Imre, Seress Rezső, Rozenberg Zsigmod (Sigmund Romberg), illetve a budapesti születésű Jean Schwartz szerepel, továbbá van néhány népzenei feldolgozás is. A válogatás nem normális egyensúlyát jelzi, hogy míg Liszt Ferenc aránylag elegendő mennyiségű felvétel szerzőjeként szerepel, addig a dzsezben sokkal nagyobb szerepet betöltő Bartók Béla kínosan alulreprezentált! Hála a jogszemétkedőknek!

S akit nem tántorít el az, hogy a lemezek NEM árusíthatóak, annak javaslom a Magyar JazzKutatási Társaság vagy személyesen Simon Géza Gábor megkeresését! Mert a Nemzeti Kulturáli Alap nagyvonalú támogatása elsősorban a magyar dzsez műfajának szólt avval a feltétellel, hogy ingyenes kiadványokként mind a könyvet, mind a hanglemezeket a könyvtárak és közintézmények számára elérhetővé tegye! Az egyéni érdeklődőknek pedig; igényük jelzése után – és a készlet erejéig! – Simon Géza Gábor segíteni fog!




There are no comments

Add yours

Loading...