Dudásék a Társaskörben

A csodák 3 napig tartanak?!

Dudás Lajos a Társaskörben

 

Dudás Lajos, a Németországban élő, jelenleg a Bódeni-tó közelében lakó klarinétművész mind a dzsez/jazz, mind a műzene területén jelentős személyiség. Az, hogy a modern dzsezben a klarinétjáték egyik legjelentősebb személyisége Európában, az – halkan mondom: talán! – itthon is ismert. Az kevésbé tudott, hogy a dzsez műfaja – és főhangszere – mellett váltóhangszerén, altszaxofonon készített felvételei is jelentősek lettek (műzenében például Glazunov: Szaxofonverseny). Eddig mintegy 60 lemezalbum őrzi játékát! Zeneszerzőként lemezei nagy részén őt jegyzik, azon kívül műzenei kompozíciói is egy tucatot tesznek ki. Amellett nem elhanyagolható jelentőségű volt a neuss-i zeneiskolában kifejtett tanári tevékenysége sem!

Dudás Lajos, a zeneszerző

Tehát az idén már 76-éves művész tevékenységével kivívta helyét a magyar és nemzetközi színpadokon. Az Óbudai Társaskör nagytermét csak 1/3-ig megtöltő közönség pedig majdnem biztosra ment 2017. április 26.-án, amikor az itthon egyre ritkábban koncertező Dudás és már 24 éve állandó partnere, a düsseldorfi Philipp van Endert gitáros Artistry in Duo (A kettős művészete) című programjára jegyet váltott. Ráadásul az egyik műsorfüzetben megjelent szerzői felsorolás is különleges élményt ígért (többek közt: Bartók Béla, Seress Rezső, Duke Ellington, Lehár Ferenc, Charlie Chaplin stb. szerzőségét külön is kiemelve).

Az est – számomra – különleges eseménnyel indult, hiszen Dudás tevékenységét már 32 éve ismerem, de zongorázni még sosem hallottam. Bartók Béla Este a székelyeknél darabja viszont zongora-felvezetéssel indult  (és egy, a Mikrokozmoszból származó – már nem zongorán felhangzó! – dallal zárult). A műsor további részének darabjai sorrendben: Altatódal{Wiegenlied}Dudás Lajos, Szomorú vasárnapSeress Rezső, ToledoPege Aladár, Vágyom egy nő utánLehár Ferenc, Karaván {Caravan}Duke Ellington, Mosoly {Smile}Charlie Chaplin, Koponyáki Monyók {Rumpelstilzen}Zoller Attila, Éjszaka és nappal {Night and day}Cole Porter, Fogj ötöt {Take five}Paul Desmond, Kukerik táncolnak {Kukeri dance}*Dudás Lajos. Tehát a műsorból is látszik: Dudás ezúttal tiszteletét fejezte ki a nagy előd zenészek iránt, kik hozzájárultak mai világképe, zenei identitása és nyelvezete kialakulásához. S amiért majd egy hónap után is még fontosnak tartom egy elmúlt eseményről tudósítani, az a zenében és zenészekben meglévő mélységes alázat és tisztelet a hangok és lélek, a zene és a közönség felé, mely dolgok elüzletiesedett világunkban már igazán csak a nagyok játékánál tűnik elő.

Dudás kacskaringós futamait talán nem kell bemutatnom, hiszen 1965-től elérhetőek, hallhatóak a felvételei; még itthon is. Philipp van Erdert gitárjátéka viszont egyáltalán nem a hangszerén megszokott. Dudás mellett persze ő a ritmusért is felelős – legalábbis így, kettősként fellépve! -, ezért egy olyan különleges, elektronikával is megbolondított játékmódot használ, amely lehetővé teszi egyszerre rögtönözni és ritmuskíséretet is játszani. Ez valahol olyan, mint Bach hegedűszóló-partitái és szonátái két- és háromszólamű bravúrtételei. Csak persze, a dzsez\jazz műfajában – és cseppet sem kevesebb ötlettel.

Modern, de mégis romantikus kamaradzsezt hallhattunk, valahol a főáramos\mainstream és a szabad(=mentes)\free-dzsez irányzatok közöttről – és itt most a mentes szót inkább tartanám helyesnek, mert a dzsez amúgy is „szabad”, viszont a fentnevezett irányzata a harmóniai-dallami kötöttségektől mentes játékmódot tűzte a zászlajára! Tehát ezen a koncerten a letisztultságnak, az ihletnek és a léleknek olyan összhangzását hallhattuk, ami eléggé ritkás az itthoni haknivilágban. Dudás kanyargó futamai általában nem öncélúak, és ezen a koncerten nem hagyta felesleges percekre magára zenésztársát – mint legutóbb az Opus-klubban. Így a gitáros tényleg annyit játszott csak, amennyi a kompozícióhoz, hangulathoz szükséges volt. Ezért a fegyelmezett játék, az összefogott rögtönzések megmutatták – nekem végre koncerten is! – , hogy nem a szükség – hanem az inspiráló zenészpartnerség miatt játszik már több mint 20 éve együtt Dudás és Erdert. Igazából nem is tudok\akarok bármit kiemelni a koncertről, mert úgy volt élmény, ahogy hallottuk.

Nyilván máshol, máskor, más műsorral lehetett volna ez másképp is – ahogy a néhány nappal előbbi sárvári koncertjén látható is! De ez maradjon meg az elmélet szintjén!

Mert vannak olyan csodák, amíg tovább is tarthatnak 3 napnál, 1 koncertnél…

—————————————————–

Kukerik táncolnak számhoz megjegyezném: a bolgár-eredetű kukeri-jelmezt a magyar mozikban 2016.-ban bemutatott Toni Erdmann című filmben is lehetett látni!

 

Libisch Károly, 2017. május.




There are no comments

Add yours

Loading...