tálas001

Kis koldus – A Tálas Áron trió lemeze

Amikor Tálas Áron zongorázását először, 2 évvel ezelőtt meghallottam, valami olyan felismerésféle kerített hatalmába, mint amikor 1982-ben Binder Károly játékával először találkoztam. A zseni felismerésének érzése?! Binder Károly azóta – hellyel-közzel – beváltott sok mindent a lehetőségeiből, s most Tálas Áronnal kapcsolatosan is várom a fejleményeket. Olyan finom, lélekből-fakadó zongorabillentéseket, érzelemtől átitatott, mégis könnyed és tiszta  hangokat nem hallottam magyar zongoristától az utóbbi néhány évben (bár Sárik Péter hangjaira is érdemes azért figyelnünk!).

Az 1990-es születésű muzsikus – végzettsége szerint zongora és dobtanár – már ismert alakja a magyar dzsezéletnek. Tanári pályája mellett eddigi munkásságában részese volt többek közt Harcsa Veronika, Karosi Júlia, Tompos Kátya, Pátkai Rozina, Micheller Mirtill, Csemer Boglárka énekesek, továbbá a MODERN ART, a BUDAPEST JAZZ, a BORBÉLY MŰHELY, a FUSIO zenekarok sikereiben. Lemezen pedig Pátkai Rozina (2013., 2016.), a BORBÉLY MŰHELY (2016.), az EURO-ATLANTI PLAYGROUND (2016.), a MURIEL (2014.), Karosi Júlia (2014.) albumain muzsikált (érdekesség: a Muriel-lemezen dobolt és énekelt). 2014-ben alakított saját együttesével pedig a legújabb – már a második albuma jelent meg a BMC jóvoltából. Ez a lemez csoport első hazai szereplése lemezen: a 2016-ban megjelent korongjuk ugyanis a japáni GATS Productions gondozta.

Tálas zenészpartnerei közül az 1974.-ben született, klasszikus végzettségű nagybőgős\tanár a dzsezistáktól eltérő karriert futott be; először mint zenekari nagybőgős (Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar, Budapesti Fesztiválzenekar) zenélt. És tanított például a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is. Dzsezben szerepelt Gadó Gáborral, a Németországban élő Lakatos Antallal, valamint Snétberger Ferenccel, az OFF COURSE-együttesben vagy felesége Szőke Nikoletta zenekerában. Játszott olyan neves külföldi zenészekkel, mint Frank London, Erik Truffaz, Palle Mikkelborg, hármójukkal lemezt is készített. 2013-ban jelent meg első, önálló szerzői lemeze (Garden of myths).

Hozzájuk képest a dobos – Gyárfás István gitáros fia! – rövidebb stáblistával rendelkezhet, bár egyidős a zongoristával! Többéves hollandiai zenetanulmányai mellett – nyugat-európai és amerikai – szerepléseivel népszerűséget vivott ki a szakmában. Hazajövetele után, 2013.-ban csatlakozott Mohai András-helyén Tálas Áronnékhoz, illetve megalapította saját trióját is, melynek első lemeze még abban az évben megjelent.

Tehát 3, már egyénenként is külön úton elindult muzsikus termékeny együttműködésének ez a második, maradandó lenyomata. A 2017. augusztus 9-10.-én felvett 11 szám Little beggar {Kis koldus} címen jelent meg. Mindegyik számban a teljes hármas játszik és az albumon csak Tálas Áron kompozícióit hallhatjuk.

Tálas Áro trió

A Nyitódal (Kis koldus {Little beggar}) balladai hangvétele keveredik a népzene tisztaságával, és a második szakaszban bartókos hangzatokkal, hangulattal. Én a népdalos jelleget kihallom a kifejezetten gyönyörű: A dal {The song} című darabból is; illetve némi hangulati áthallást (vagy lelki rokonságot) érzek a fent már említett Binder Károly – aki Tálas egyik tanára volt a dzseztanszéken! – korai korszakának olyan darabjaival, mint a Mese, vagy a Kis dal.

Aztán ott sorjázik a lemezen a dzsezfőáram stílus olyan darabja, mint Hendersong {?}, vagy a nyugati-parti stílusú Big talk {Nagy beszélgetés}, amelyekben a ritmuskíséret a variációk finom tárházában bizonyítja be a 3 zenész zenealkotói egyenrangúságát! Ja, és a nagybőgő\dob párosjátékában az utóbbi szám viszi el pálmát.

A flamenkós Ke-bop {?} kissé Chick Coreásra-vett zongorafutamai mögött a rtimusrészlegé a főszerep, főleg Barca Horváth hangjaira figyeljünk. Míg a B.M. {?} balladájában a zongora finom lélekhangjai mögött sem a szokványos dzsezkíséretet hallhatjuk.

Aztán ott a Csirkefutás {Chicken run} szenvedélyes, ritmusváltásokkal tördelt, parádés darabja, alapjaiban modern bop\nyugati-parti dzsez stílusban. A számban lenyűgöző variációkat hallhatunk. Ugyan csak különleges élmény lehet a Súlyozott szavak {Weighted words} balladája, melyben a zongorán felhangzó finom lélekzene mögött néha eszement ütős-mozgásokat hallatunk. Amúgy érdemes megfigyelnünk, hogy Gyárfás Attila szinte minden szám hangulatához más és más ritmusképletekkel járul hozzá, evvel is színezve a produkciót – evvel sokoldalúsága mellett biztos ízlését is bizonyítja!

Felhőatlasz {Cloud atlas} egy elmékedős darab, finom hangulatokkal – számomra kissé befejezetlenég-érzettel. Az Epigramma – a lemez negyedik balladája!- lezárja a lemez hangulatát, bőgőszólammal a középpontban. Ez készíti elő a lemez zárószámát, egy abszurd stílusparódiát; a Sajtos zsig {Cheesy gig} című szösszenetet. A múlt század húszas éveinek dzsezes koncerthozzáállását, a koncertszerű megszólalás előtérbe-helyezésének harcát megidéző, néhol regtájm és piskótatánc {cakewalk} elemekkel fűszerezett karakterdarab a lemez méltó zárásának tekinthető!

Itt van tehát egy zenei album, amely a dzsez műfajában az összjátékok egymást kiegészítő voltának szépségét, a rögtönzések ihletettségét és fontosságát állította a középpontjába. De a zenében felbukkanó humor is érdemes figyelmünkre! Amellett, persze, hogy Tálas Áron zongorahangjai önmagukban – azaz kíséret nélkül! – is adhatnak zenei élmény; a két kísérőzenész, Barcza Horváth József és Gyárfás Attila muzikalitásával kiegészítve a lemez nagy részében maradandó és friss – tehát nem másodkézből koppintott hangokkal! – hangzásokkal vezethet el a dzsezzene magasabb rétegeibe.

Hagyjuk, tehát, hogy a fiúk – a megszólaló hangok által – elvarázsoljanak, elringassanak!

A BMC-változó szinvonalú lemezkísérő füzetecskéihez képest e lemezhez magyarul is érdekfeszítő, tartalmas, színvonalas leírást kaptunk. Kár viszont, hogy a lemezcímek megfejthetetlen elemeiről nem kaptunk tájékoztatást, vagy egyéb utalást!

A lemez hátoldala

2018. IV. 08.




There are no comments

Add yours

Loading...